Monday, November 29, 2010

ဒီမိုကေရစီႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းေသာ အေရးအသားမ်ား (အပိုင္း - ၂)

သမိုင္းအျမင္မွန္ျပႆနာ၊ က်န္းမာေရးဗဟုသုတႏွင့္ ေခါက္ဆြဲဒႆန (အမွာစာ)


လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ၁၉၄၈ - ၁၉၆၂ အတြင္း Democratic Republic ျဖစ္ဖို.ရာ ဦးႏု၊ ဦးသန္.တို.က ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီစနစ္ျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကေသာ္လည္း ေကာင္းစြာအျမစ္မတြယ္ခဲ့ဘဲ ထိုကာလတ၀ိုက္ကို မီလိုက္သူ (သက္ႀကီးပိုင္း) လူဦးေရမွာ ယခုအခ်ိန္တြင္ လက္တစ္ဆုပ္စာမွ်သာ က်န္ေတာ့မည္ကို ေတြးၾကည့္မိသည့္အခါ မ်ိဳးဆက္ ျပတ္ေတာက္မႈ၊ ကြာဟမႈျပႆနာ (သို.) သမိုင္းအျမင္မွန္ရွိသူႏွင့္ မရွိသူၾကား ဂယက္မ်ား မၾကာခင္ ဆိုးဆိုးရြားရြား ရိုက္ခတ္ေတာ့မည္ဟု ႀကိဳျမင္မိ၏။ (သက္ဦးဆံပိုင္ဘုရင္စနစ္ မရွိေသာ ႏိုင္ငံတိုင္းကို Republic ဟု အလြယ္ေခၚႏိုင္ေလသည္။ A Republic = A State without A Monarch /// Republic မွာမွ အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲေနေသးသည့္ အေၾကာင္းကို ေနာင္ၾကံဳရင္ ေရးပါဦးမည္)

ႏိုင္ငံေရးဗဟုသုတ (Political Knowledge) ဆိုသည္ က်န္းမာေရးဗဟုသုတ (Health Knowledge) ႏွင့္ အတူတူပဲဟု ထင္သည္။ ဥပမာအလြယ္ေပးရရင္ မက်န္းမာတဲ့လူတစ္ေယာက္အဖို. ေနျပန္ေကာင္းေအာင္ ဘယ္လိုေဆးမ်ိဳး ေသာက္ရမလဲ၊ အားရွိေအာင္ ဘယ္လို အစားအစာမ်ိဳး စားသင့္သလဲ၊ ဘယ္လိုဟာမ်ိဳး ေရွာင္စားသင့္သလဲ၊ ဘယ္လိုအေနအထိုင္မ်ိဳး ဆင္ျခင္သင့္သလဲဆိုတာ စဥ္းစား လုပ္ရသလိုမ်ိဳးပဲ ႏိုင္ငံေရးမွာလည္း ဘယ္လိုပါတီေတြကို မဲေပးသင့္သလဲ၊ ဘယ္လို ၀ါဒေတြကို ေရွာင္ရွားသင့္သလဲ၊ ဘယ္လို အယူအဆေတြကို နားမေယာင္သင့္ဘူးလဲ စသည္တို.ကို စဥ္းစား ဆံုးျဖတ္ ေရြးခ်ယ္ရျခင္းမွ်သာ။ ေဆးမွားေသာက္မိပါက ေရာဂါပိုဆိုး၊ ပိုတိုးႏိုင္ပါသည္။ အစားမွားလွ်င္လည္း နာတာရွည္၊ နလံမထႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္သြားႏိုင္သည္။ ေဆးၿမီးတိုမ်ား၊ တရားမ၀င္တိုင္းရင္းေဆးမ်ားကို အထူးေရွာင္ရွားသင့္သည္။ မင္းသား၊ မင္းသမီးမ်ားႏွင့္ ေ၀ေ၀ဆာဆာေၾကာ္ျငာထားတိုင္းလည္း ေဆးမွာ ေကာင္းခ်င္မွ ေကာင္းတတ္၏။ အဂၤလိပ္ေဆးဆိုတိုင္းလည္း ယံုၾကည္လို.မရဘဲ Expired Date စစ္ၾကည့္ရန္၊ ကိုယ့္ေရာဂါႏွင့္ ကိုက္မကိုက္ ၾကည့္ရန္လည္း မေပါ့ေလ်ာ့သင့္ပါ။ ေဆးဆိုင္မွ ညာေရာင္းတိုင္း မယံုၾကည္မိဖို. အင္မတန္အေရးႀကီးပါသည္။ ျမန္မာျပည္ႏိုင္ငံေရးသည္လည္း ထိုသေဘာမွ်ပင္ ျဖစ္သည္ဟု ထင္ျမင္မိ၏။

ႏုိင္ငံေရးပါတီဆိုသည္မွာ တကယ္ေတာ့ ေခါက္ဆြဲေျခာက္အမွတ္တံဆိပ္မ်ိဳးစံုသေဘာပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူလူထုဆိုသည္မွာ ေခါက္ဆြဲ ေရြးခ်ယ္၀ယ္စားၾကရသူမ်ား ျဖစ္၏။ ၀ယ္စားရသည့္ ကုန္က်စရိတ္ႏွင့္တန္ေအာင္ လုပ္ေပးရမည့္ ေခါက္ဆြဲတို.၏ အလုပ္မွာ အရသာေကာင္းေကာင္းႏွင့္ တကယ္ဗိုက္ျပည့္ေစရန္ျဖစ္၏။ ေရြးေကာက္ပြဲဆိုသည္မွာ ေခါက္ဆြဲမ်ိဳးစံုကို ခင္းက်င္းျပသ ေရာင္းခ်ေသာ ပြဲျဖစ္၏။ တခ်ိဳ.ေခါက္ဆြဲမ်ားမွာ Soda မ်ား၍ အစားမ်ားလွ်င္ ေခါင္းျဖဴႏိုင္၏။ တခ်ိဳ.ေခါက္ဆြဲမ်ားမွာ ကိုရီးယားမွ လာသည့္ (Kimchi) ဟု ေၾကာ္ျငာထားေသာ္လည္း ေခါက္ဆြဲထုပ္အဖံုးစာလံုးသာ ကိုရီးယားျဖစ္ၿပီး အထဲမွာ အတုအေယာင္ေပါက္တတ္ကရေတြသာ ျဖစ္တတ္၏။ တခ်ိဳ.ေခါက္ဆြဲေတြက်ေတာ့ ေစ်းေပါလြန္း၍ အျပင္ပန္းအရ ေရာင္းအေကာင္းဆံုးဟု ထင္ရသည္။ (ေစ်းေပါေသာ္လည္း အရသာမွာေတာ့ ဆြဲေဆာင္မႈ လံုး၀မရွိ) တခ်ိဳ.ေခါက္ဆြဲတို.မွာ ကုမၸဏီ ေဒ၀ါလီခံၾကရၿပီး ဖ်က္သိမ္းခံၾကရ၏။ တခ်ိဳ.က်ေတာ့ တကယ္ေကာင္းေအာင္ လုပ္ထားေသာ္လည္း ေစ်းကြက္ေ၀စုကန္.သတ္ခ်က္မ်ား၊ ေငြအရင္းအႏွီးမတတ္ႏိုင္မႈမ်ားေၾကာင့္ မတြင္က်ယ္ႏိုင္ျဖစ္ေနရ၏။ တခ်ိဳ.မွာမူ ေစ်းကြက္ေ၀စုနည္းေသာ သီးသန္.ေစ်းကြက္ (Niche Market) ကိုသာ အာရံုစိုက္ စီးပြားရွာၾကသည္ကို ေတြ.ရ၏။ တခ်ိဳ.မွာ ေစ်းကြက္ကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္ (Monopolization) လုပ္ထားၾက၏။ တခ်ိဳ.က်ေတာ့ ေစ်းကြက္ဦးေဆာင္သူ (Leaders) တို.၏ ေနာက္လိုက္ (Followers) လုပ္တတ္ၾကကာ တခ်ိဳ.ကေတာ့ ေစ်းကြက္စိန္ေခၚသူမ်ား (Challengers) ေနရာမွ ဦးေဆာင္သူတို.ေနရာကို ၀င္ယူႏိုင္ရန္ စိန္ေခၚေနၾကဆဲ။ ဤသည္တို.ကား အတက္အက်၊ အေကြ.အေကာက္၊ ေပါက္ကြဲမႈမ်ားစြာ၊ ရွဳပ္ေထြးမႈမ်ားစြာတို.ျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေရာျပြမ္းေနေသာ ျမန္မာျပည္ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနအရပ္ရပ္တို.ကို ေခါက္ဆြဲျဖင့္ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္မိျခင္းပင္ ျဖစ္ေလေတာ့သတည္း။

တပ္မေတာ္ဆိုသည္မွာ CCTV လံုျခံဳေရးကင္မရာ ျဖစ္သလို အခ်က္ျပသံေပးရန္တို.အတြက္လည္း လိုအပ္၏။ ဆိုင္တြင္း ေဖာက္ထြင္းက်ဴးေက်ာ္သူတို.ကို ေစာင့္ၾကည့္ဖမ္းဆီးေပးႏိုင္ရန္လည္း ျဖစ္၏။ ဆိုင္တြင္း၌ က်င္းပေသာ ေခါက္ဆြဲအေရာင္းခန္းမအျပင္ဘက္ႏွင့္ ဆိုင္ေပါက္၀ကိုသာ ေစာင့္ၾကည့္ေပးရန္ မျဖစ္မေန လိုအပ္ျခင္းမ်ိဳးလည္း ျဖစ္၏။



အပိုင္း (၁) ေကာက္ေၾကာင္း

အပိုင္း (၁) မွာတုန္းက ဒီမိုကေရစီ စကားလံုးဖြင့္ဆိုခ်က္၊ ျပည္သူ.ဆႏၵ တိုက္ရိုက္ခံယူတဲ့ (Direct Referendum) က်င့္သံုးတဲ့ Direct Democracy ျဖစ္တဲ့ Athenian Democracy အေၾကာင္း၊ သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္ (Autocracy/Oligarchy/Monarchy/Aristocracy) တို. လူ.သမိုင္းအဆက္ဆက္တြင္ အုပ္စိုးခဲ့ရာမွ ဒီမိုကေရစီ ပြင့္ထြက္ေပါက္ဖြားလာပံုႏွင့္ ျဖတ္သန္းရာသမိုင္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္ႏွင့္ ေခတ္သံုးဆက္ (အက်ဥ္းပဲ ေကာင္းပါတယ္၊ သမိုင္းမွန္သမွ် အကုန္သိေနစရာ မလိုဘူးေလ၊ အကုန္လည္း မမွတ္မိႏိုင္ဘူး) နဲ. တစ္ကမာၻလံုးနဲ. ဆိုင္တဲ့ စံသတ္မွတ္ခ်က္တန္ဖိုး (ဒီမိုကေရစီ တန္ဖိုး) တို.ကို ေရးခဲ့ပါတယ္။ အမွာစာကတည္းက ေရးထားခဲ့သလို Primer အဆင့္၊ မူႀကိဳဖတ္စာအဆင့္လို. ႀကိဳတင္ ထပ္စကားခံပါရေစ။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ ႏိုင္ငံေရးစာအုပ္က်မ္းဂန္ေတြ မရွိပါဘူး။ မွီျငမ္း၀က္ဘ္ဆိုက္လိပ္စာေတြကလည္း လက္တစ္ဆုပ္စာေလာက္ေလး။ စာအုပ္လည္း မဖတ္ျဖစ္ပါဘူး။ စာအုပ္ေစ်းေတြလည္း ေခါင္ခိုက္ပါတယ္။ လိုခ်င္တဲ့ စာအုပ္တစ္အုပ္ လက္ထဲေရာက္လာဖို.ဆိုတာ အခက္အခဲအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ေက်ာ္ျဖတ္ရပါတယ္။ ဥပမာ - The World is Flat လို၊ Huntington ေရးတဲ့ The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth Century လို စာအုပ္ေတြကို တကယ့္စာအုပ္အေနနဲ. မဖတ္ဖူး၊ မျမင္ဖူးေသးေပမယ့္ အဲဒီစာအုပ္အေၾကာင္း အက်ဥ္းခ်ံဳး (Summary) ေရးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြနဲ. ေ၀ဖန္ေရးမွတ္ခ်က္ေတြကို အြန္လိုင္းေပၚမွာ ၾကည့္လို.ရတဲ့အတြက္ အဆင္ေျပရပါတယ္။ အဲဒီလိုဟာမ်ိဳးေလးေတြကို အေျခခံၿပီး ဒီမွတ္စုေတြ ေရးျဖစ္ပါတယ္။ တခ်ိဳ.ေဆာင္းပါးေတြက ၀ါဒျဖန္.ေရးသေဘာေတြ ပါတာရွိတတ္လို. ဓမၼဓိဌာန္က်က် ေရးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြကို ရွာဖတ္ရပါတယ္။ ေကာက္ေၾကာင္းထဲမွာ ႀကံဳတုန္း အသံထြက္ကိစၥပါ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ Democracy ကို `ဒေမာ့ကေရစီ´ လို. UK English Accent အသံထြက္အတိုင္း မေရးဘဲ၊ ျမန္မာစာအဘိဓာန္ေတြမွာ ေတြ.ရသလို `ဒီမိုကေရစီ´ လို.ပဲ အလြယ္တကူ ဆက္သံုးသြားပါမယ္။


၂း၀။ ။ ေက်ာရိုးေထာက္တိုင္မ်ားႏွင့္ အဓိက အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ႏွစ္မ်ိဳး



၂း၁ ။ ။ ဒီမိုကေရစီ ေက်ာရိုးေထာက္တိုင္မ်ား


ႏိုင္ငံေရးဖြင့္ဆိုခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးအနက္ လူသည္ ႏုိင္ငံေရးသတၱ၀ါ (Political Animal by Aristotle) ဟု ၾကားဖူးသလို ႏိုင္ငံေရး၏ သားေကာင္ဟုလည္း ၾကားဖူး၏။ စား၀တ္ေနေရးအတြက္ ရုန္းကန္လႈပ္ရွားရပ္တည္ရျခင္းသည္ပင္ ႏုိင္ငံေရးဟု ဆိုၾကသည္။ ယင္းတို.မွာ အေပၚယံဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္၍ ပါတီႏိုင္ငံေရး (Party Politics) ႏွင့္ အမ်ိဳးသားႏိုင္ငံေရး (National Politics) ၾကား နယ္နိမိတ္ျခား၊ သတ္မွတ္ရန္လိုသည္။ အမ်ိဳးသားေရးရွဳေထာင့္မွ ၾကည့္၍ အဆင့္ျမွင့္ဖြင့္ဆိုထားေသာ ႏိုင္ငံေရး (Politics) တြင္ တိုင္းျပည္အရင္းအျမစ္မ်ား၊ လုပ္အားမ်ား၊ ၾကြယ္၀မႈမ်ားကို စီမံခန္.ခြဲမႈ ျဖစ္၏။ Governance of a country of area ႏိုင္ငံေဒသတစ္ခုကိုသာ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းကို ရည္ညႊန္းသည္။ ထိုသို. အုပ္ခ်ဳပ္ရာတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္သူတို.မွာ အားေကာင္းလြန္းေသာ ႏိုင္ငံေရးပါ၀ါအဆင့္ကို ေကာင္းက်ိဳးသံုးႏိုင္သလို အလြဲသံုးစားျပဳမႈမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ထို.ေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရပံုစံတြင္ လြတ္လပ္တရားမွ်တေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားက်င္းပႏိုင္ေရး (Free, fair and open elections)၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး (Rule of law) တို.အျပင္ အာဏာခြဲေ၀၊ ျခားနားေရး (Separation of powers) သည္လည္း ၀ိေသသလကၡဏာတစ္ရပ္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ထံုးစံအတိုင္း ေရွးေခတ္ဂရိတြင္ ပထမဆံုး အာဏာခြဲေ၀မႈ ရွိခဲ့ၿပီး ထိုမွ ေရာမသို. ေရာက္သည္။ အမ်ားသိၾကသည့္အတြက္ အၾကမ္းဖ်င္းမွ်သာ ေျပာပါရေစ။ ဒီမိုကေရစီ၏ အဓိက ပံုမွန္မ႑ိဳင္ႏွင့္ အာဏာကိုင္းခြဲ ၃ ခုတို.မွာ -

- ဥပေဒျပဳအာဏာ (Legislative Power/ Law-making)
- အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ (Executive Power)
- တရားစီရင္ေရးအာဏာ (Judiciary Power) တို.ျဖစ္ေလသည္။


အစိုးရကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ ေပး၍ က်န္ပါ၀ါႏွစ္ခုကို ဆိုင္ရာသို. လႊဲေျပာင္းအပ္ႏွင္းရ၏။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာဆိုသည္ ဥပေဒျပဳအာဏာမွ ျပဌာန္းထားေသာ ဥပေဒမ်ားအတြင္းသာ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ရန္ ျဖစ္သည္။ တရားစီရင္ေရးအာဏာသည္ တရားရုံးေတာ္အစုအေ၀းႀကီး (System of Courts) ၏ အာဏာျဖစ္ၿပီး ဥပေဒျပဳထားသည္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီစြာ တရားသျဖင့္ တရားစီရင္ရန္ ျဖစ္သည္။ ထို ပါ၀ါသံုးမ်ိဳးစလံုးသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ၾသဇာသက္ေရာက္မႈ မရွိေစရ။ ပါ၀ါသံုးခုစလံုး သီးျခားရပ္တည္ရွင္သန္ေနျခင္းကပင္ ဒီမိုကေရစီသေဘာေဆာင္သည္။ ထိုသို. ပါ၀ါခြဲျခားထားျခင္းသည္ မင္းဆိုးမင္းညစ္တို.ႏွင့္ အာဏာရွင္စနစ္တို.ကို ကာကြယ္ရာလည္း ေရာက္ေစသည္။ ဖြဲ.စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ားကို ထိုအာဏာသံုးခုစလံုး အတိအက်လိုက္နာရန္ လိုအပ္ေလသည္။ ဖြဲ.စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ (Constitution) ဆိုသည္ ကလီကမာ လုပ္၍ မရ။ သူ.ျပဌာန္းခ်က္အတြင္းက ဥပေဒႏွင့္သာ သူ.ကို လက္ေဆာ့၍ ရႏိုင္သည္။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ အေျခခံဖြဲ.စည္းပံုတို.ကို အေျခအေနႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြစြာ အနည္းႏွင့္အမ်ား ေျပာင္းလဲလာခဲ့ၾကသည္။ တစ္ခုရွိသည္မွာ စစ္မွန္ေသာ ျပည္သူ.ဆႏၵသည္သာ အဓိက အထြတ္အထိပ္ျဖစ္၍ မ်ိဳးဆက္သစ္တို.၏ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ဖြဲ.စည္းပံု ေျပာင္းလဲလိုပါက ဘယ္အရာကမွ ျပည္သူတို.ကို တားဆီးႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္းကို ခ်က္ႏိုင္ငံ၊ ရိုေမးနီးယား၊ ေပၚတူဂီ၊ စပိန္ႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံတို.က သက္ေသျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ၏ တျခားအေရးပါေသာ ေက်ာရိုးမ်ားမွာ -

- စစ္တပ္ကို အရပ္ဘက္မွ ထိန္းခ်ဳပ္ျခင္း (Civilian Control of the military)
- တာ၀န္ခံႏိုင္စြမ္း ေစာင့္ထိန္းမႈ (Accountability)
- ၾကည္လင္ရွင္းလင္းမႈ (Transparency)

စစ္တပ္ကို အရပ္ဘက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈမွာ ပဓာနက်၏။ စစ္တပ္ႏွင့္ အေပးအယူ မွ်တရန္လိုၿပီး စစ္တပ္မွလည္း ဒီမိုကရက္တစ္ အရပ္ဘက္အစိုးရအေပၚ ယံုၾကည္ေလးစားမႈ အျပည့္ရွိရသလို အစိုးရမွလည္း စစ္တပ္အေပၚ တာ၀န္ခံ ေစာင့္ထိန္းေပးရ၏။ ထိုသို. တစ္ေယာက္အလုပ္အေပၚ တစ္ေယာက္ အျပန္အလွန္ယံုၾကည္ေလးစားမႈမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္းျဖင့္ တိုင္းျပည္မၿငိမ္သက္မႈမ်ားေၾကာင့္ စစ္တပ္အာဏာသိမ္းမႈမ်ား မျဖစ္ပြားေအာင္ ေရွာင္ရွားၾကရမည္ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယကမာၻစစ္အလြန္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားအရ စစ္ရွဳံးႏိုင္ငံမ်ားျဖစ္သည့္ ဂ်ပန္၊ ဂ်ာမနီ၊ အီတလီတို.မွလြဲ၍ က်န္ႏိုင္ငံမ်ားမွာ စစ္တပ္အင္အား အနည္းႏွင့္အမ်ား ပိုင္ဆိုင္ၾကေလသည္။ တခ်ိဳ.ႏိုင္ငံမ်ားသည္ မိမိႏိုင္ငံကို ကမာၻ.စင္ျမင့္ေပၚ ဆြဲတင္လိုသျဖင့္ စစ္အင္အားကို ဂုဏ္ၾကန္အင္တစ္ရပ္အေနႏွင့္ အားျဖည့္သံုးစြဲၾက၍ ကမာၻ.ဆင္းရဲမြဲေတမႈစာရင္းမ်ားမွာ ေလ်ာ့က်မသြား၊ တိုး၍သာ လာသည္။ လူအမ်ား ငတ္ၿပီးရင္း ငတ္လာၾကခ်ိန္မွာ တခ်ိဳ.ႏုိင္ငံတို.မွာ ႏ်ဴးကလီးယားလုပ္သူလုပ္၊ စစ္သံုးေလယာဥ္ ၀ယ္သူ၀ယ္ႏွင့္ အလုပ္ရွဳပ္၊ အရွဳပ္လုပ္ေနၾကေလသည္။ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ၊ ပညာမတတ္ေျမာက္မႈ၊ ေရရွားပါးမႈ၊ သဘာ၀ ေဘးအႏၲရာယ္မ်ား၊ ပတ္၀န္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈမ်ား၊ သယံဇာတျပတ္လပ္မႈ၊ အလုပ္လက္မဲ့ျပႆနာမ်ား၊ တိုင္းျပည္ မတိုးတက္မႈျပႆနာတို.ကို ေျဖရွင္းရာတြင္မူ `အလုပ္ျဖစ္´ရုံသာ `အျဖစ္လုပ္´ ေနၾကသည္ကို ေတြ.ရေသာအခါ ကမာၻႀကီးအေပၚ စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိ၏။

စတုတၳမ႑ိဳင္

ၾကည္လင္ပြင့္လင္းမႈေထာက္တိုင္မ်ားကို ရရွိဖို.ရာ အစိုးရႏွင့္ လြတ္ကင္းေသာ စတုတၳမ႑ိဳင္ဟု တင္စားသတ္မွတ္ၾကသည့္ စာနယ္ဇင္းႏွင့္ ရုပ္သံ (Free Press/Free Media) လိုအပ္၏။ (E-democracy ပင္ျဖစ္ထြန္းေနေသာ အခုလို အိုင္တီေခတ္ႀကီးတြင္ အင္တာနက္ကိုလည္း အေရးပါေသာ စတုတၳမ႑ိဳင္အျဖစ္ သတ္မွတ္ႏုိင္သည္) မီဒီယာမ်ားမွ လြတ္လပ္စြာ ေဖာ္ျပခ်က္၊ လြတ္လပ္စြာ ေရးသားေျပာဆိုျခင္းတို.ျဖင့္ ျပည္သူလူထု မ်က္စိႀကီး နားႀကီးေစရန္ မွန္မွန္ကန္ကန္ အသိေပးရမည္ ျဖစ္သလို ကိုယ္စားျပဳရမည္ ျဖစ္သည္။ မီဒီယာတို.မွာ လြတ္လပ္ခြင့္ ရွိရမည္ဆိုေသာ္လည္း အသိႏွင့္ ယွဥ္သည့္ လြတ္လပ္မႈမ်ိဳးကိုသာ အဓိက ရည္ညႊန္းလိုျခင္း ျဖစ္သည္။ တစ္စပ္တည္းမွာပင္ ႏိုင္ငံေရးစကားနပန္းမ်ားကို ထုတ္လႊင့္ျပသ ေရးသားခြင့္ ျပဳေပးမွသာ ျပည္သူတို.မွာ လြတ္လပ္စြာ ေရြးခ်ယ္ ဆံုးျဖတ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မ်ား၊ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို မွတ္တမ္းတင္ထားရန္ လိုအပ္ၿပီး အမ်ားျပည္သူေရွ. ဖြင့္ခ်ျပေသာအခါ တာ၀န္ခံမႈမ်ား၊ ၾကည္လင္ပြင့္လင္းမႈမ်ားကို ေစာင့္ထိန္းႏိုင္ရန္ မီဒီယာတို.တြင္ တာ၀န္ရွိေလသည္။ ထိုမွသာ အစိုးရ၏ အသံုးမက်မႈမ်ား၊ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ ညံ့ဖ်င္းမႈမ်ားကို သိရွိ နားလည္ႏုိင္ၿပီး ေနာင္ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပ၍ မဲေပးၾကေသာအခါ မွန္ကန္ေသာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ခ်မွတ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္၏။ အစိုးရ၏ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ ေကာင္းမေကာင္း ဆိုသည္မွာ တိုင္းျပည္ျပႆနာတို.ကို ျမန္ျမန္ ေျဖရွင္းႏိုင္ျခင္း၊ ဘ႑ာေငြ အမ်ားႀကီး သံုးၿပီး ေျဖရွင္းႏိုင္ျခင္းတို.ကို ၾကည့္၍ မရဘဲ ေရရွည္အက်ိဳးဆက္တို.ကို ႀကိဳတင္တြက္ခ်က္ ေျဖရွင္းႏိုင္ျခင္း ရွိမရွိ ၊ အမ်ိဳးသားေရး အက်ိဳးစီးပြား (Public Interest/ National Interest) ျဖစ္ေစျခင္း ရွိမရွိ ၊ လြတ္လပ္ ပြင့္လင္း ၾကည္လင္မႈ (Transparency) တို.၏ အနာဂတ္ ေကာင္းမေကာင္း တို.အေပၚ မူတည္၍ ျပည္သူတို.မွ ခ်ိန္ထိုး ဆံုးျဖတ္တတ္ရမည္ ျဖစ္၏။

ထိုသို. ခ်ိန္ထိုး ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ရန္ ျပည္သူလူထုကို ႏိုင္ငံေရး အသိပညာ မွ်ေ၀ ပို.ခ်ေပးႏိုင္ရန္ လိုအပ္လာသည္။ အေမရိကတြင္ ေက်ာင္းေနကေလးငယ္မ်ားကို တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္ကိုပါ တြဲဖက္သင္ၾကားႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းၾကသည္။ ထို.ေၾကာင့္ အေမရိကန္ဒီမိုကေရစီ၏ အာဏာခြဲျခားမႈ (Separation of Powers) ေအာင္ျမင္ အဓြန္.ရွည္ရသည္ဟု ဆိုၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ၾကာရွည္စြာ အသားက်ေနၿပီ ျဖစ္ေသာ ဥေရာပႏိုင္ငံတို.အတြက္မူ ေနာက္ခံသမိုင္းေၾကာင္းတို.ကိုပါ ထည့္စဥ္းစားရန္ လိုအပ္သည္။ မ်ိဳးစံုေသာ လူမ်ိဳးႏြယ္စုတို. ေနထိုင္ရာ အာဖရိကတိုက္၏ နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ခ်က္အမ်ားစုကို ၁၈၈၅ ဘာလင္ညီလာခံမွ ခ်မွတ္ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ၿပီး အာဖရိကန္တို.အတြက္ မဟုတ္ဘဲ ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္သူတို. အဆင္ေျပေစရန္သာ ရည္ရြယ္သည္။ ထိုသို.ေသာ အာဖရိကႏုိင္ငံမ်ားမွာ အစိုးရအမ်ိဳးမ်ိဳးၾကား ျပႆနာမ်ိဳးစံုႏွင့္ ယေန.ထိ ရင္ဆိုင္ေနၾကရဆဲ ျဖစ္သည္။ တခ်ိဳ.အစိုးရမ်ားမွာ ဒီမိုကေရစီ အေလ့အထမ်ားကို ေျမေတာင္ေျမွာက္ေပးသည္မ်ား ရွိသလို ထိုသို. ေျမေတာင္ေျမွာက္ေပးျခင္းမွ အက်င့္ပ်က္ ခ်စားမႈမ်ား (Corruption/ Bribery)၊ ဘက္လိုက္မႈ (Favoritism) မ်ားကို ျဖစ္ေစတတ္၏။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ကိုလိုနီလက္ေအာက္ခံျဖစ္ခဲ့ေသာႏိုင္ငံတို.မွာ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း အာဏာရွင္တို.၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈပံုစံခြက္ထဲမွာပင္ ရွိေနတတ္၏။ တစ္ခါတစ္ရံ တိုင္းရင္းသား ၿပိဳကြဲမႈ ျပႆနာမ်ား၊ လူမႈေရးပဠိပကၡမ်ားသည္လည္း အာဏာရွင္စနစ္၏ တင္းက်ပ္ဖိႏွိပ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚရတတ္၏။

ပဥၥမေျမာက္ မ႑ိဳင္

ျပည္သူလူထုႀကီးတစ္ရပ္လံုးကို ပဥၥမေျမာက္ မ႑ိဳင္ ဟု သတ္မွတ္ႏုိင္ေလသည္။ အင္အား အေတာင္းတင္းဆံုး မ႑ိဳင္ ဟုလည္း ဆိုႏိုင္သည္။ ျပည္သူလူထု မရွိဘဲ ဒီမိုကေရစီလည္း ရွိစရာအေၾကာင္း မရွိေပ။ တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ အေလ့အထမ်ားကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲကာ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ား၊ လာဘ္ေပး-လာဘ္ယူမႈမ်ားကို တိုက္ဖ်က္ႏိုင္ရန္ႏွင့္ စဥ္းစား ဆင္ျခင္ ႏႈိင္းခ်ိန္မႈမ်ား ျပဳလုပ္တတ္ရန္အလို.ငွာ ပဥၥမေျမာက္ မ႑ိဳင္ျဖစ္ေသာ ျပည္သူလူထု၏ တာ၀န္ေစာင့္သိမႈ အခန္းက႑မွာ တစ္မ်ိဳးသားလံုး၏ ေနာင္ေရးအတြက္ လြန္စြာအေရးပါေလသည္။


ေက်ာရိုး ခိုင္မာေရး

ဒီမိုကေရစီ ေက်ာရိုးခိုင္ေရးအတြက္ လူ.စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ (Manpower/ Human Resources) ေကာင္းစြာ ဖြံ.ၿဖိဳးရန္ လိုအပ္သည္။ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းႏိုင္ရန္၊ ျဖစ္ထြန္းႏိုင္ရန္၊ အားေကာင္းခိုင္မာေစရန္ အရင္းအျမစ္မ်ိဳးစံု ဖြံ.ၿဖိဳးရန္ လိုအပ္ပါသည္။

ၾကြယ္၀မႈ (Wealth) ။      ။ GDP/Per capita income တို.ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီတို.မွာ ေက်ာရိုးဆက္ႏြယ္မႈ ႀကီးမားသည္။
[GDP = Gross Domestic Product = The monetary value of all the goods and services produced by an economy over a specific period = ျပည္တြင္းအသားတင္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈအေထြေထြတို.အပၚ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ တန္ဖိုး /
Per capita income = Average income of a group, obtained by dividing the group’s total income by its number of members = လူ.အဖြဲ.အစည္းတစ္ခုအတြင္းရွိ လူတစ္ဦးခ်င္း၏ ပ်မ္းမွ် ၀င္ေငြ // Ref: Oxford Dictionary (4th Edition, 2006) of Business and Management] အင္မတန္ ခ်မ္းသာေသာ ႏိုင္ငံတို.တြင္ အာဏာရွင္စနစ္ထဲ သြတ္သြင္းခံရသည္ဟူ၍ မၾကားဖူးေသးပါ။ သို.ေသာ္ ဒီမိုကေရစီသည္ ၾကြယ္၀ျခင္းကို ျဖစ္ေစႏိုင္သလား၊ ၾကြယ္၀ျခင္းက ဒီမိုကေရစီကို ျဖစ္ေစသလားဆိုတာ မေသခ်ာေသးပါ။ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ပတ္သက္၍ စစ္တမ္းမ်ား အၿမဲတေစ ျပဳလုပ္ေနေသာ Freedom House Think Tank ၏ ေလ့လာခ်က္တစ္ခုအရ စီးပြားေရး လြတ္လပ္မႈ (Economic Freedom) သည္ GDP/Capita တို.ကို တက္ေစၿပီး အျပန္အလွန္အားျဖင့္ GDP/Capita တိုးတက္မႈေၾကာင့္ စီးပြားေရး လြတ္လပ္မႈကို တိုးတက္ေစသလို ႏိုင္ငံေရး လြတ္လပ္မႈ (Political Freedom) ကိုလည္း တိုးတက္ေစသည္ ဟု ဆိုသည္။ ႏိုင္ငံေရး လြတ္လပ္မႈေၾကာင့္ေတာ့ GDP/Capita မတက္ႏိုင္ ဟုလည္း ဆိုသည္။ GDP/Capita တို.ကို Constant ပံုေသထားပါက ႏိုင္ငံေရး လြတ္လပ္မႈႏွင့္ စီးပြားေရး လြတ္လပ္မႈၾကား တိုက္ရိုက္ဆက္ႏြယ္မႈ လံုး၀မရွိႏိုင္ေတာ့ ဟုဆိုသည္။ စီးပြားေရး လြတ္လပ္မႈသည္ လူလတ္တန္းစား တိုးပြားမႈကို ျဖစ္ထြန္း အားေပးသည္။ ခ်ဳပ္ေျပာရရင္ တစ္ဦးခ်င္းစီႏွင့္ တစ္ႏိုင္ငံလံုး၏ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာမႈ အေရးပါပံုႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ တည္ၿမဲေရး ဆက္ႏြယ္မႈပင္ ျဖစ္ပါေတာ့သည္။

ပညာေရး (Education) ။ ။ ၾကြယ္၀မႈသည္ ပညာေရးႏွင့္ ဆက္စပ္သည္ကို အထူးေျပာရန္ မလို။ ဒီမိုကေရစီ၏ အသက္သည္ ပညာတတ္လူတန္းစားတို.အေပၚ ႀကီးစြာ မွီခိုအားထားရ၏။ ပညာတတ္တို.မည္သည္ လစ္ဘရယ္တန္ဖိုး (Liberal Value) ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီတန္ဖိုးတို.ကို ေကာင္းစြာ နားလည္ႏိုင္သူမ်ား မဟုတ္ပါေလာ။ ပညာမတတ္သူမ်ားေသာ တိုင္းျပည္အနာဂတ္မွာလည္း အာဏာရွင္စနစ္ကို တိမ္းညြတ္ျဖစ္ထြန္းေစႏိုင္သည္ကို ေတြ.ရသည္။ ထို.ေၾကာင့္ ျပည္သူ.နီတိ (Civics) ကို ေက်ာင္းမ်ားတြင္ အေလးထား သင္ၾကားသင့္ေပသည္။

သဘာ၀ သယံဇာတမ်ား (Natural Resources) ။ ။ အတိုခ်ံဳးေျပာရလွ်င္ ေရနံမ်ားမ်ား ထြက္လွ်င္ ျပည္တြင္းအသားတင္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ (ေခၚ) Gross Domestic Product (GDP) လည္း တက္ကာ ဒီမိုကေရစီ ေက်ာရိုးမ်ား ခိုင္မာႏိုင္သည္။

အရင္းရွင္စနစ္ (Capitalism) ။ ။ အရင္းရွင္စနစ္ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီကို `အမႊာပူး´ဟု တခ်ိဳ.က သတ္မွတ္ၾက၏။ အေျခခံထားေသာ အခ်က္မွာ စနစ္ႏွစ္ခုစလံုးသည္ လြတ္လပ္မႈကို အသားေပးပံုမွာ တူညီၾက၍ ျဖစ္သည္။ အရင္းရွင္စနစ္ ထြန္းကားလာမႈသည္ ပုဂၢလိက က႑မ်ား၊ ညိွႏႈိင္းေဆြးေႏြးမႈမ်ား၊ ဥပေဒေလးစားမႈမ်ား၊ အတိုးအေလွ်ာ့/အေပးအယူ (Give & Take) လုပ္တတ္မႈမ်ားႏွင့္ ဥပေဒေဘာင္အတြင္း သာတူညီမွ် ရွိမႈ (Equality before the law) တို.ကို ထြန္းကား တိုးပြားေစသည္။ မာ့က္ခ္၀ါဒီ (Marxists) တို.၏ အဆိုအရ အရင္းရွင္စနစ္သည္ ပင္ကိုအားျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ မဆန္ဟု ေျပာဆိုတတ္ၾကသည္။ ပုဂၢလိက ေငြရွင္ ေၾကးရွင္ လုပ္ငန္းရွင္တို.ကသာ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားတတ္ေသာ အရင္းရွင္စနစ္သည္ “By the people, Of the people, For the people” ဟု ေၾကြးေၾကာ္ထားေသာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လားလားမွ် မနီးစပ္ဟု ေျပာတတ္ၾက၏။ (မာ့က္ခ္၀ါဒီႏွင့္ ဆိုရွယ္လစ္၀ါဒီတို.သည္ ၀ါဒ ေ၀ဖန္ျခင္းအလုပ္၌ အင္မတန္ ထူးခၽြန္ၾကသူမ်ား ျဖစ္၏။)

လုပ္ပိုင္ခြင့္ လႊဲေျပာင္းျခင္းႏွင့္ လြတ္ေျမာက္မႈတန္ဖိုးမ်ား (Human Empowerment and Emancipative Values) ။ ။

[Human Empowerment = The Giving of increased responsibility and a measure of control to people, based on the view that people need personal satisfaction and fulfillment in their work and life and that responsibility and control increase satisfaction /
Emancipative Values = Accumulated Values of being set free from especially legal, social and political restrictions] (ဘာသာျပန္လွ်င္ ေလ်ာ့တိေလ်ာ့ရဲ ေပါ့ရႊတ္သြားမွာ စိုး၍ ဒီအတိုင္းပဲ အဂၤလိပ္လိုသာ နားလည္ေပးၾကပါရန္)

Ronald Inlgehart ႏွင့္ Christian Welzel တို.၏ အဆိုအရ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေသာ ျဖစ္စဥ္တစ္ရပ္လံုး (Process of Democratization) သည္ က်ယ္ျပန္.ေသာ လူသားဖြံ.ၿဖိဳးမႈျဖစ္စဥ္ (Broader Process of Human Development) ဟု ဆိုၿပီး ထိုျဖစ္စဥ္သည္ အဆင့္ ၃ ဆင့္ျဖင့္ သာမန္လူထုကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ လႊဲေျပာင္းေပး (Empowerment) လုပ္သည္ဟု ဆိုသည္။

ေခတ္ႏွင့္ အမီ ရင္ေဘာင္တန္းရျခင္း (Modernization) ေၾကာင့္ လူသားတို.တြင္ အရင္းအျမစ္မ်ား (More Resources) တိုးပြားလာရသည္ႏွင့္အမွ် လုပ္ႏိုင္စြမ္းအေပၚ (Capability-wise) မူတည္၍ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား လႊဲေျပာင္းေပး (Empowerment) လုပ္ကာ လူတို.အား လြတ္လပ္မႈ (Freedom) ကို က်င့္သံုးလာႏိုင္ေစသည္။ ထိုအခါ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္တင္ျပျခင္း (Freedom of Expression) ႏွင့္ အခြင့္အေရး သာတူညီမွ် ရွိေစေရး (Equality of Opportunities) တို.ကို အေလးထား၊ ေစာင့္ေရွာက္သည့္ လြတ္ေျမာက္မႈတန္ဖိုးမ်ား (Emancipative Values) ျဖစ္တည္လာရသည္။ ထိုတန္ဖိုးမ်ားသည္ စိတ္ဓာတ္ ေစ့ေဆာ္မႈ (Motivation-wise) အရ လူတို.အား လြတ္လပ္မႈ (Freedom) ကို က်င့္သံုးခ်င္လာေအာင္/က်င့္သံုးႏိုင္လာေအာင္ Empowerment လုပ္ေပးရျပန္သည္။ Empowerment ႏွစ္ႀကိမ္ လုပ္ၿပီးေသာအခါ တတိယအဆင့္ Empowerment တြင္ ဒီမိုကေရစီ စတင္ အသြင္ကူးေျပာင္း၏။ တစ္ဦးခ်င္းစီ၌ ခံစားပိုင္ခြင့္ ရွိသည့္အေလ်ာက္ လြတ္လပ္မႈ (Freedom) ကို က်င့္သံုးလာႏိုင္ရန္ လူတို.ကို တရား၀င္ Legal Empowerment လုပ္ေပးျခင္းမွာ တတိယအဆင့္ ျဖစ္စဥ္ ျဖစ္၏။ အထက္တန္းလႊာတို.ကို စိန္ေခၚရာတြင္လည္းေကာင္း၊ ဒီမိုကေရစီ ထိန္းသိမ္းျခင္းႏွင့္ တိုးတက္ေရး (သို.) ထူေထာင္ေရးတို. လုပ္ရာတြင္လည္းေကာင္း လြတ္ေျမာက္မႈတန္ဖိုး (Emancipative Values) မ်ားမွာ လြန္စြာ အေရးပါေလသည္။

မ်ိဳးႏြယ္တူ လူဦးေရမ်ားျပားျခင္း (Homogeneous Population) ။ ။ ဂ်ပန္ကဲ့သို. ႏိုင္ငံမ်ိဳးကို ရည္ညႊန္းလိုျခင္းဟု ထင္သည္။ လူမ်ိဳးကြဲ၊ ဘာသာကြဲ၊ ဘာသာစကားကြဲ သိပ္မရွိေလ၊ ဒီမိုကေရစီ ထိန္းသိမ္းရ ပိုလြယ္ေလ၊ ပိုေအာင္ျမင္ေလ ဟူေသာ အယူအဆမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ သို.ေသာ္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံပင္ ျဖစ္သည့္ အိႏၵိယကဲ့သို. လူမ်ိဳးစံု ဘာသာမ်ိဳးစံု ေသာင္းေျပာင္းေထြလာ ျဖစ္ေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ိဳးကို ျခြင္းခ်က္ ဥပမာ ထားရမည္။

လူမႈေရးညီမွ်ခ်က္ (Social Equality) ။ ။ သာတူညီမွ် လူ.အဖြဲ.အစည္း (Egalitarian Society) ကို ပိုင္ဆိုင္ထားပါသည္ဆိုေသာ စင္ကာပူႏိုင္ငံတြင္ပင္ ျပည္သူအမ်ား မက္လံုး (Incentive) ရရွိမႈမွာ နည္းလြန္းသျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ သိပ္ အားမေကာင္းလွသည္ကို ေတြ.ရ၏။ လူမ်ိဳးေရး ခြဲျခားမႈမ်ား ရွိေနဆဲ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံသည္လည္း လူမႈညီမွ်ခ်က္ျပႆနာ မဆံုးႏိုင္ေသး။

လူလတ္တန္းစား (Middle Class) ။ ။ လူလတ္တန္းစားမ်ားျပားမႈကလည္း ဒီမိုကေရစီကို ခိုင္မာေတာင့္တင္းေစသည္။ အေၾကာင္းမွာ ပညာတတ္အမ်ားစုမွာ လူလတ္တန္းစားမ်ား ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ အထက္တန္းစား မ်ားလွ်င္ ႏိုင္ငံေရး ပါ၀ါကို အပိုင္စီးမႈမ်ား၊ ၀ါဒျဖန္.မႈမ်ား ျဖစ္ပြားႏိုင္သလို အေျခခံလူတန္းစားမ်ားလွ်င္လည္း သူပုန္ထၾကြမႈမ်ား ျဖစ္ပြားႏိုင္သည္။ လူလတ္တန္းစားတို.က ထိုအစြန္းႏွစ္ဖက္စလံုးကို ထိန္းညိွေပးႏိုင္ေလသည္။ ပါလီမန္စနစ္ႏွင့္ Representative Democracy က်င့္သံုးၿပီး ၁၉၅၉ ကတည္းက ေရြးေကာက္ပြဲတိုင္း အႏိုင္ရကာ ယေန.ထိ PAP (People’s Action Party) ပါတီတစ္ခုတည္းမွသာ အာဏာရယူ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေနေသာ စင္ကာပူႏိုင္ငံတြင္ လူလတ္တန္းစား အားေကာင္းသည္ကိုေတာ့ ေတြ.ရ၏။ မဇၥိ်မပဋိပဒါ သေဘာပင္ ျဖစ္၍ ဘုရားရွင္ကို ေလးစားၾကည္ညိဳေနရ၏။ [The Economist Magazine ၏ သတ္မွတ္ခ်က္အရ စင္ကာပူအစိုးရပံုစံသည္ Hybrid Regime ျဖစ္သည္။ `ကျပား အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္´ ဟု ေခၚႏိုင္ေပမည္။ “Singapura” ဟူေသာ နာမည္ကိုက မေလး (Malay) ကျပားစကားလံုးျဖစ္သည္။ ဤကား စာၾကြင္း]

ဖြံ.ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ လူ.ေဘာင္အဖြဲ.အစည္း (Civil Society) ။ ။ အက်ဥ္းခ်ံဳးေျပာရလွ်င္ NGO မ်ား၊ သမဂၢမ်ား (Unions)၊ ပညာရပ္၀န္းမ်ား (Academia)၊ လူ.အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ အဖြဲ.အစည္း (Human Rights Organizations) မ်ားသည္ တိုးတက္ေသာ လူ.အဖြဲ.အစည္း ေရွးရွဳရာတြင္ လိုအပ္သည္။ လူမႈကြန္ရက္ (Social Networks) မ်ား တည္ေဆာက္ၾကျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံေရး အသိအျမင္ အားေကာင္းလာႏိုင္ၿပီး ဒီမိုကေရစီ ေက်ာရိုး ခိုင္မာေစရန္ ျဖစ္သည္။ Ohio State University မွ လက္ေထာက္ပါေမာကၡ Pamela Paxton ၏ ေလ့လာေတြ.ရွိခ်က္အရ လူ.အသိုင္းအ၀ိုင္းႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေနေသာ ကလပ္အသင္းမ်ား၊ ေစတနာ့၀န္ထမ္းအဖြဲ.အစည္းမ်ားကို ၀င္ေရာက္ အဖြဲ.၀င္ထားသူ တိုးပြားလာပါက ဒီမိုကေရစီ ပိုမိုအားေကာင္းႏိုင္သည္ဟု ဆိုသည္။ အေၾကာင္းမွာ ဘယ္အဖြဲ.အစည္းတြင္မဆို တိုင္းျပည္တြင္း ျဖစ္ပ်က္ေနမႈမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မ်ားအေပၚ အဖြဲ.၀င္အခ်င္းခ်င္း ေျပာဆိုမႈမ်ား အဆက္မျပတ္ ရွိေနႏိုင္ေသာေၾကာင့္ဟု ဆိုသည္။ (Group Membership) အဖြဲ.၀င္ျခင္းႏွင့္ ဒီမိုကေရစီၾကား အျပန္အလွန္ ဆက္ႏြယ္မႈ ရွိျခင္းပင္ ျဖစ္ေလသည္။ တစ္ခုေတာ့ ရွိပါသည္။ ဒီမိုကေရစီ အားေပးအားေျမွာက္ျပဳေသာ အဖြဲ.ျဖစ္ရန္ေတာ့ လိုေသးသည္။ ထိုမွသာ ႏိုင္ငံတကာ အေထာက္အပံ့တို.ကို ရရွိရန္ ေသခ်ာႏိုင္ေလသည္။

ယဥ္ေက်းမႈ (Culture) ႏွင့္ ၿမိဳ.ျပယဥ္ေက်းမႈ (Civic Culture) ။ ။ အေနာက္တိုင္းယဥ္ေက်းမႈစံႏႈန္းမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ အသင့္ေတာ္ဆံုး (Best-suited) ဟု ပညာရွင္တို. ၀န္ခံထားၾက၏။ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိမႈ (Flexibility) ႏွင့္ ကမာၻဆန္မႈ (Universality) အားေကာင္း၍ ျဖစ္၏။ ဒီမိုကေရစီ မက်င့္သံုးခ်င္ေသာ (သို.) က်င့္သံုးေသာ္လည္း မေအာင္ျမင္ေသာ အစိုးရမ်ားသည္ ယဥ္ေက်းမႈစံႏႈန္းျပႆနာတို.ကို အေၾကာင္းျပတတ္ၾက၏။ ကိုယ့္ယဥ္ေက်းမႈ ကိုယ္ဗဟိုျပဳ၍ ဒီမိုကေရစီ ခိုင္မာေနေသာ အိႏၵိယ၊ ထိုင္၀မ္၊ ဂ်ပန္၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ေဘာ့ဆြာနာ၊ နမ္မီဘီးယား ႏိုင္ငံမ်ားလည္း အထိုက္အေလ်ာက္ ရွိေနပါသည္။

ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ယခင္အေတြ.အႀကံဳရွိဖူးျခင္း၊ မရွိဖူးျခင္း (Previous Experience with Democracy) ။ ။ တခ်ိဳ.ပညာရွင္တို.၏ အဆိုအရ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ယခင္ အေတြ.အႀကံဳရွိခဲ့ဖူးျခင္းသည္လည္း ေနာင္တစ္ခ်ိန္ အဆင္ေျပႏိုင္သည္ဟု ဆိုသည္။ အေတြ.အႀကံဳမရွိခဲ့ဖူးပါက ရုတ္တရက္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ေျပာင္းရန္မွာ မျဖစ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ပင္ ခက္ခဲတတ္ေသာ သဘာ၀ရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သို.ေသာ္လည္း ပါကစၥတန္ကဲ့သို. အေတြ.အႀကံဳ ရွိခဲ့ဖူးပါလ်က္ႏွင့္ ယေန.တိုင္ မေအာင္ျမင္ေသာ အေနအထားကိုလည္း ျခြင္းခ်က္ ဥပမာ ထားရမည္။

ျပည္ပမွ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ျခင္း (Foreign Intervention) ။ ။ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ အသားက်ေနၿပီးေသာ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ၾကား၀င္ စြက္ဖက္ေပးမႈျဖင့္ ေအာင္ျမင္ အဓြန္.ရွည္ႏိုင္သည္ ဟူေသာ အယူအဆျဖစ္သည္။ သို.ေသာ္ ဒီမိုကေရစီ ဆိုသည္မွာ အာဏာရွင္စနစ္၊ သက္ဦးဆံပိုင္စနစ္တို.ကဲသို. အထက္-ေအာက္ (Top-down) ႏွင့္ ျပင္ပ/ျပည္ပမွ (Outside) ၀င္ေရာက္၍ မရ။ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းျခင္း အစစ္အမွန္သည္ ေအာက္-အထက္ (Bottom-Up) ႏိုင္ငံသားျပည္သူလူထုထံမွသာ လာႏိုင္၍ ထိုၾကား၀င္ စြက္ဖက္သည့္နည္း (Intervention) မွာ က်ရွဳံးမႈမ်ားႏွင့္သာ ရင္ဆိုင္ရႏိုင္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္းကို အီရတ္၊ အာဖဂန္နစၥတန္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္တို.က သက္ေသျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ထင္ရွားသည့္ ေနာက္ဥပမာတစ္ခုမွာ ဒုတိယကမာၻစစ္အၿပီး ဂ်ပန္ႏွင့္ ဂ်ာမနီတို.၏ ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္ျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းခဲ့မႈ ျဖစ္သည္။ ကိုလိုနီစနစ္ကလည္း ဖြံ.ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံတို.ကို တည္ၿငိမ္သည့္ ဒီမိုကေရစီ ရရွိေအာင္ မကူးေျပာင္းေပးႏိုင္ခဲ့ဘဲ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီးေနာက္ ထိုႏိုင္ငံတို.တြင္ အာဏာရွင္စနစ္သာ အျမစ္တြယ္လာခဲ့သည္ကို ေတြ.ရ၏။

အသက္အရြယ္ျဖန္.က်က္မႈ (Age Distribution) ။ ။ သက္ႀကီးပိုင္းအမ်ားစုရွိေသာ ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီကို ပို၍ ထိန္းသိမ္းႏိုင္စြမ္း ရွိသည္ကို ေတြ.ရ၏။ (ဥပမာ - ဂ်ပန္၊ အေမရိကန္) Richard P.Concotta ျပဳလုပ္ေသာ စစ္တမ္းအရ အသက္ ၂၉ ႏွင့္ ေအာက္ လူငယ္အမ်ားစုရွိေသာ ႏိုင္ငံသည္ ဒီမိုကေရစီ ပံုမွန္လံုၿခံဳရမည္ထက္ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေအာက္ ေလ်ာ့နည္းသည္ ဟု ဆိုသည္။

ခြန္းခ်ိဳ

(ဆက္ရန္)

No comments:

Post a Comment